Matlagning, ljuva matlagning

Så här 6 dagar efetr att ha anlänt här är matlagning ännu inte helt normalt för mig. Inte för att ajg inte kan laga mat eller aldrig förr skulle ha gjort det, utan för att matalgningen mer än en gång varit 100 gånger jobbigare än den borde ha varit. Första målet ordentlig mat, maletköttfärssås och spagetti. Det låter enkelt va?! Det var det inte. Jag gick samma morgon för attt inhandla kryddor, olivolja, tomatsås, spagetti och maletkött. Igen låter det inte som någon större utmaning, men tänk igen. För det första att hitta ett vanligt maletköttpaket som inte var onödigt stort tog tid. Dom ahde turligt nog fått in mindre paket samma morgon för dagen före fanns bara mega stora kvar. Dessutom älskar amerikanerna kalkon. Kalkon är vanligare än skinka och vad jag kallar vanligt maletkött. Efter köttet kom kryddorna. Good luck att hitta normalt salt och peppar som inte kom med en minimal kvarn och minimalt innehåll oh kostar 14 dollar. Råkade hitta ett dubbelpaket med vanligt salt och peppar. Pastan var inga problem och tomatsåsen var bara att välja och vraka. Vid det laget såg allting bra ut. Det är mitt i matlagningen katastroferna börjar. Pasta burken fick ja inte upp och när jag väl fick upp locket utlöstes inte säkerhetsfunktionen som är inbyggd i locket så jag beslöt mig för att springa efter en ny bruk och jämföra. Dess säkerhetsfunktion utlöstes inte heller så jag hällde i ena burken och var därmed klar med det. Hade tidigare saltat men när jag provsmakade såsen så insåg jag att dne kunde bhöva lite peppar. Enda problemet, pepparburken var redan öppnad. Och inte av mig. Fick skippa pepparn och hoppas att jag i matlagningstressen faktiskt själv öppnat saltet totalt. Slutade med att det blev helt ok gott, men körde på burgare igen samma kväll, för jag kände att jag hade kämpat tillräckligt för en dag. Fler matlagningsförsök har följt det första och hittills har mina omletter varit de enda som förutom köttsåsen blev bra. Min nudlar här är smaklösa då de inte tyvärr säljer mitt favoritmärke någonstans i San Diego. Igår sprang jag också 2km fram och tillbaka ( gick dit, sååå bra kondition eller viljestyrka besitter jag ändå inte i +25 grader ) till en annan stor matbutik för att kolla in deras utbud och priser. Prismässigt kändes den aningen dyrare än Vons, men hittade ekologiska kycklingbröst som jag sökt samt lite frsymat för dagar då jag helt eneklt inte har någon energi. Kylskåpsfärdigmat är inget amerikanerna tydligen kommit på, för hittar inget sådant. Överlag betydligt sämre utbud av kött, frysta havsjuttun ( tänk räkor/fiskpinnar ), färdigmat som är mättande och i stort sett allt annat så som köttbullar, köttpastejer etc etc. Har mer än en gång förundrat mig över om dom har någon som helst variation i deras matlagning då de har väldigt begränsat utbud av matvaror. Fryspizzor är faktiskt det som min normala matbutik har bäst urval av.så det säger rätt mycket... Ska ändå frösöka laga egen mat här så gott det går. Har en ugn, men ingen ugnsform. Har dock itne vanlig potatisfrestelse heller och är för lat för att laga egen, så det gör inte så mycket. Där for dock 3 stycken potentiella maträtter. Gjorde upp en mealplan på stranden igår och idag står pyttipana och kycklingsås på agendan. Blir att handla igen, men hoppeligen den här gången för 2-3 dagar för jag är redan trött på insidan av Vons hehhe och den sydkaliforniska dialekten...

Kommentera här: