Livet på en militärö

Militärö kändes som ett bättre smeknamn än the island of the white and priviliged som jag sett folk kalla den. Det finns en hel del förutfattade meningar om ön, en del stämmer, andra inte. Så föe att börja från början, på ön finns två olika militärbaser med en mini stad mittemellan dem. Den större militärbasen är flottans flygfält och helikopter bas, den mindre vet jag inte mycket om men från vad jag förstått är det en helt normal militärbas. Det blev klart redan från början att man inte hinner glömma var man är så ofta. Helikoptrarna är konstanta och även om man inte är på stranden så både ser man och hör dem. Så gott som hela tiden. Även plan ser men då och då både vanliga små privatplan flottan använder och jaktplan som har aningen högre ljud än alla andra kombinerade. Första nätterna var det lite svårt att somna med ljuden utanför men nu har jag vant mig. På en av bilderna från solnedgången ser man flottans landningsbana i bakgrunden i form av ett antal ljuspunkter. Jag har sett planen landa men det är svårt att se i dagsljus något mer. Eftersom landningsbanan inte är långt från där den allmänna stranden är så flyger allt som ska landa, rakt över stranden. Det är inte så illa som det kanske låter, det är faktiskt rätt intressant att se dem flyga. Flottan har då och då också ut ett fartyg i vattnet som man ser mot horisonten. Människomässigt är här med andra ord mycket militärfamiljer men man ser inte eller här av dem annat än lite amerikanska flaggor här och där. En hel del navy men and women har jag siktat både på strandne och i själva centrum. Även officerare. Efter mindre än en vecka här låg jag på stranden då jag mittiallt såg en lila flaka bil köra längs med strandkanten och jag förstod inte alls vad den gjorde där. Första tanken var flottan, men det kunde ju intw vara så tyckte jag. Tji fick jag då den efter en vända till strandgränsen återvände med en hel flock navy men springandes efter den. Officerarna satt med solbrillor i de luftkonditionerade flakabilarna medan männen sprang efter i T-skjorta och byxor. Jag tyckte lite synd om dem då resten av strandens ockupanter låg i shorts och bikini. Sprang som sagt på dem på stan också och har sett en och två här och där i olika sammanhang. Annars märker man inte av det. Åker du buss över bron åker du oftast via deras busshållplats och gaten men annanrs ser man ett stängsel som tillochmed är lite dekorerat vid hund delen av stranden på avstånd men utöver det är det inte myclet som tyder på att här är två militärbaser på ön.

Kommentera här: